“Once you learned that, you’ll never be the same again.”
TRUE!
What’s the secret of “that”?
Once you learn that life was made up by people that were no smarter than you and that you can change it, it motivates you. It motivates you to change things, to do better, to do and to be different. I think that’s the secret of “that”.
On the other hand that insight can be confronting. When you discover that life was made up by people just like you, you learn that all the cruelty in the world was also made up by people just like you. “That” gives you a different perspective. A perspective that schools don’t (always) want to show their students.
Het artikel over Lemov lijkt erg aan te sluiten op mijn standpunten. Leerlingen prikkelen en laten zien dat er geen fout antwoord is, is iets wat elke leraar zou moeten doen.
Nu moet ik zeggen dat ik wel erg sceptisch was toen verder ging zoeken ik de (onder)titel van zijn boek las: “49 techniques that put students on the path to college”. Ik vind dit namelijk niet het (hoofddoel) wat een leraar zou moeten hebben. Een leraar zou moeten willen inspireren en zorgen dat zijn leerlingen geïnspireerd raken, dingen leren en met elke opdracht iets bereiken. Het uiteindelijke doel is dan dat ze kunnen doorstromen naar een universiteit.
Het is natuurlijk wel mooi dat iemand een boek schrijft met tips die docenten kunnen toepassen bij het lesgeven. En zover ik kan beoordelen hebben deze veel te maken met motivatie en het belang van lesgeven. Als dat zo is, is dat natuurlijk prachtig. Want welke docent wil nou geen gouden lesgeef-boekje?
Een verhaal over motivatie in het onderwijs op het nivo van docentgedrag. Als ik het zo snel scannend lees.
Dankjewel. De eerste kan ik zeker wat mee (misschien kan ik wel een interview regelen o.i.d.), de tweede is wel interessant, maar gaat een andere richting op dan ik (die gaat in op motivatie in de vorm van beloning), zover ik kan beoordelen.
“Once you learned that, you’ll never be the same again.”
TRUE!
What’s the secret of “that”?
Once you learn that life was made up by people that were no smarter than you and that you can change it, it motivates you. It motivates you to change things, to do better, to do and to be different. I think that’s the secret of “that”.
On the other hand that insight can be confronting. When you discover that life was made up by people just like you, you learn that all the cruelty in the world was also made up by people just like you. “That” gives you a different perspective. A perspective that schools don’t (always) want to show their students.
Nog een tweetal bronnen, dicht bij huis:
leraar als motivatie-kampioen, artikel in Trouw
En een blog van een 6V-mentor die een aantal inzichten geeft (en laat geven) over motivatie.
Het artikel over Lemov lijkt erg aan te sluiten op mijn standpunten. Leerlingen prikkelen en laten zien dat er geen fout antwoord is, is iets wat elke leraar zou moeten doen.
Nu moet ik zeggen dat ik wel erg sceptisch was toen verder ging zoeken ik de (onder)titel van zijn boek las: “49 techniques that put students on the path to college”. Ik vind dit namelijk niet het (hoofddoel) wat een leraar zou moeten hebben. Een leraar zou moeten willen inspireren en zorgen dat zijn leerlingen geïnspireerd raken, dingen leren en met elke opdracht iets bereiken. Het uiteindelijke doel is dan dat ze kunnen doorstromen naar een universiteit.
Het is natuurlijk wel mooi dat iemand een boek schrijft met tips die docenten kunnen toepassen bij het lesgeven. En zover ik kan beoordelen hebben deze veel te maken met motivatie en het belang van lesgeven. Als dat zo is, is dat natuurlijk prachtig. Want welke docent wil nou geen gouden lesgeef-boekje?
Een verhaal over motivatie in het onderwijs op het nivo van docentgedrag. Als ik het zo snel scannend lees.
Dankjewel. De eerste kan ik zeker wat mee (misschien kan ik wel een interview regelen o.i.d.), de tweede is wel interessant, maar gaat een andere richting op dan ik (die gaat in op motivatie in de vorm van beloning), zover ik kan beoordelen.