Dan Pink

“If you want people to perform better, you reward them, right? Bonuses, commissions, their own reality show. Incentivize them. … But that’s not happening here. You’ve got an incentive designed to sharpen thinking and accelerate creativity, and it does just the opposite. It dulls thinking and blocks creativity.”

Het bovenstaande zegt Dan Pink in zijn tedtalk over motivatie. Grappig om te weten te komen dat behalve voor doelgerichte taken met regels, belonen niet werkt. Hoe hoger de beloning, hoe slechter het resultaat. Merkwaardig dat dit al jaren wetenschappelijk bewezen is, maar wij er in het leven geen gebruik van maken.

Op scholen zouden ze dit filmpje eens goed moeten bekijken. Hen zou dan duidelijk worden dat hun manier van motiveren niet werkt. De uitspraken “maak je huiswerk, anders haal je je diploma nooit” en “als je al je opdrachten maakt” zijn niet motiverend, maar demotiverend. Zowel bedreigen als belonen zorgen dat iemand zijn werk minder goed gaat doen. Als ze op alle scholen dit filmpje zouden hebben gezien, zouden zij op een hele andere manier motiveren.

 

4 comments

  1. Als ze op scholen dit filmpje . . . andere manier motiveren.

    Dat klinkt mooi. Het lijkt wel alsof iedereen een prima motivator is. Is dat ook zo? Wat zouden docenten anders kunnen doen, om hun leerlingen nog meer te motiveren? Zijn er wetmatigheden aan te wijzen, die een richting geven aan een mogelijke receptuur voor “motiveren”?

    1. Het lijkt misschien of iedereen een prima motivator is, maar dit is niet zo. Dat betekent niet dat niet iedereen dit kan zijn. Het is één ding om te weten wat je moet doen, maar een tweede om dit ook echt te doen en deze kennis toe te passen in verschillende situaties.

      Ik vind het lastig om zo een wetmatigheid te bedenken, maar kan wel iets bedenken wat in dit filmpje en het filmpje van Sinek naar voren komt: duidelijkheid. Een concreet doel/ een concrete ‘waarom’ of een concrete taak met een concreet doel (en eventueel een beloning) is een concrete motivator. Dit is iets wat docenten op elke situatie, opdracht toe kunnen passen. Natuurlijk is dit niet de enige manier waarop docenten kunnen en moeten motiveren.

      [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‘0 which is not a hashcash value.

  2. Dit heet “prestatiemotivatie”. Waarom start jij wel met een groot project en de ander niet? Zit daar een mechanisme achter? Heeft het iets te maken met de kans op succes of falen?

  3. Ook wel: intrinsieke motivatie (de wil/motivatie om iets te doen) met een extrinsieke reactie (een beloning). Dit werkt dus alleen bij duidelijke, doelgerichte taken. Hierbij verhoogt een extrinsieke reactie de intrinsieke motivatie en vaak de prestatie. Hierbij zorgt een extrinsieke reactie voor duidelijkheid. Bij grotere, minder duidelijke en minder doelgerichte taken werkt dit averechts.

Comments are closed.